timovaittinen Politiikkaan ja mediaan tarvittaisiin kipeästi maltillista realismia.

Suomalainen kehitysvammainen mies pilkan kohteena mainoksessa

  • Bonusway mainos. Risto tuolilla temppuilemassa,  lähde: Bonusway youtube-sivu (kuvakaappaus).
    Bonusway mainos. Risto tuolilla temppuilemassa, lähde: Bonusway youtube-sivu (kuvakaappaus).

Kati ja Risto ovat pariterapiassa, jossa Risto tunkee steariinia sieraimeen,  Risto leikkii mainoksissa myös rullailemalla ja seisomalla pyörivällä tuolilla, eikä osaa ratkaista yksinkertaista tehtävää: ”Älä paina punaista nappia, jossa lukee ’älä paina’". Riston älyllisen testauksen aikana taas lääkäri toteaa vaimon kysymykseen (No, saitteko selville miksi Risto on niin hölmö?), että "joillain testeillä tulokset ovat jääneet alle keskiarvon", johon vaimo: "Arvasin".  Edellä mainitun lisäksi Risto mainoksissa mm.  repii vimmaisena ovea missä lukee kissan kokoisella "Työnnä" sekä leikkaa ruohonleikkurilla tarmokkaasti nurmikkoa vaimon pihaistutusten päällä, kuinkas muuten.

 

Riston käytös kielii vahvasti älyllisestä kehitysvammaisuudesta, mainoksessa jopa lääkäri vahvistaa tämän toteamalla: "Joillain testeillä tulokset ovat jääneet alle keskiarvon".

 

Älyllisen kehitysvammaisuus jaotellaan lievään, keskitasoiseen, vaikeaan ja syvään käyttäen mittarina älykkyysosamäärää. Älyllisellä kehitysvammaisuudella tarkoitetaan tiivistäen ilmaistuna lapsuudessa ilmenevää ja koko elämän jatkuvaa älyllisten toimintojen jälkeenjääneisyyttä. Ai niin, lapsi Risto näytetään mainoksessa pissaamassa sähköaitaan ja nuori Risto puhaltamassa kondomia äimistynyt neitokainen vierellään.  Riston älyllinen kehitysvammaisuus tehdään kaikille siis hyvin selväksi. 

 

Kehitysvammaisten pilkkaaminen on monien mielestä kamalinta loukkaamista. Kehitysvammaisten pilkkaaminen mainonnan keinoin on todella hävytöntä. Kehitysvammaisten pilkkaaminen ei voi koskaan olla vitsi, ei koskaan.

 

Mainonnan eettinen neuvosto ei ole toistaiseksi tuominnut mainosta, jossa suomalainen Risto esitetään  älyllisesti kehitysvammaisena ihmisenä halventavalla ja alentavalla tavalla. Neuvostoon on kertoman mukaan kuitenkin otettu yhteyttä mainoksen johdosta.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän timovaittinen kuva
Timo Vaittinen

Hilkulla varmaan oli, ettei roolijakoa olisi käännettetty toisin päin, luulisin...
no, sillä nyt ei toisaalta mainoksessa kehitysvammaisiin kohdistetun pilkan ja loukkaavuuden kannalta olisi ollut yhtään mitään merkitystä.

Käyttäjän PetriPirskanen kuva
Petri Pirskanen

Ihan mielenkiinoista olisi ollut jos tuossa olisi ollut roolit toisinpäin.. Nainen olisi ollut tuossa tilanteessa tyhmempi... En olisi halunnut olla sen jälkeen mainoksen keksijä...

Mutta me miehet emme tälläisestä suutu, vaan ihmettelemme mikä tämän mainoksen tarkoitus on?

Käyttäjän timovaittinen kuva
Timo Vaittinen

...saati sitten jos mainoksen suomalaisen vaimon mies olisi ulkomainen tummaihoinen...

"mikä tämän mainoksen tarkoitus on?"

Erinomainen kysymys, mainos on selkeästi naisille suunnattu, liberaalifeministinen ylemmyydentunne versus suomalainen mies kaiketi??! Keinot vain ovat täysin epäeettiset ja tuomittavat.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara

Ei näy feministejä selittelemässä. Tätähän se feminismi teettää, hiljaa hyväksytään toiseen sukupuoleen kohdistuva idiotismi.

Feminismi aivan yhtä sairasta äärimuodoissaan kuin sovinismikin.

Käyttäjän timovaittinen kuva
Timo Vaittinen

Toden totta, allekirjoitan tämän. Voi vain kuvitella minkälainen radikaali feministien paskamyrsky siitä nousisi, jos mainoksessa roolijako olisikin toisin päin tai suomalaisen vaimon mies olisi ulkomainen tummaihoinen..

Käyttäjän JukkaLaulajainen kuva
Jukka Laulajainen

eikö tuo perheenisän idiotismi ole aika vakio televisiossa

Toimituksen poiminnat

Sivut